We leven in een digitale wereld. Maar zijn al deze digitale media echt goed voor onze kinderen en zijn digitale games een vervanging voor fysiek educatief speelgoed? Hoewel er een groeiend aantal educatieve spellen in de elektronische sector is, kunnen ze nooit de ervaring vervangen van een kind dat een echt speelgoedstuk vasthoudt, onderzoekt hoe het werkt en ontdekkingen doet, niet alleen over het speelgoed, maar ook over hoe de wereld in het algemeen werkt.

Sommige elektronische spellen die beweren educatief te zijn, zijn beter dan andere, maar ze stellen kinderen nog steeds bloot aan een beperkt universum dat is gecreëerd door programmeurs die al dan niet begrijpen hoe kinderen leren en denken. In dit artikel gaan we in op de voordelen van fysiek educatief speelgoed.

Stimuleren van sociale interacties

Een van de beste manieren voor kinderen om sociale vaardigheden te leren, zoals om beurten en delen, is door met anderen te spelen. Bij het spelen met fysiek speelgoed zoals de Schleich boerderij leren ze geduld wanneer ze moeten wachten om hun beurt te nemen. Ze leren omgaan met anderen wanneer ze materialen moeten delen en leren over de juiste interacties. Spelen is essentieel voor de sociale ontwikkeling van een kind en deze vaardigheden zijn eenvoudigweg niet aanwezig bij het spelen van elektronische leerspellen.

Als ze met anderen spelen, bijvoorbeeld met Schleich paarden, leren kinderen sociale signalen van anderen te lezen en de mening van anderen te ervaren. De meeste videogames zijn geïsoleerde ervaringen; kinderen beperkte mogelijkheden geven om deze belangrijke vaardigheden te oefenen. Zelfs games die zijn ontworpen om door meer dan één speler te worden gespeeld, bevorderen geen daadwerkelijke interactie tussen spelers, maar richten zich in plaats daarvan op concurrentie. Er zijn heel weinig mogelijkheden om samen te werken, zoals er is met fysiek speelgoed en de mogelijkheden om te leren over de kunst van onderhandelen is nihil.

 

Fysiek educatief speelgoed beschouwt het hele wezen van een kind

Een goed educatief speelgoed daagt een kind op veel manieren uit. Hun mentale, fysieke, sociale en emotionele wezens worden allemaal beïnvloed op manieren die niet kunnen worden opgevangen door elektronisch speelgoed. Met goed educatief fysiek speelgoed kan een kind op veel verschillende manieren ontdekken en leren. Hoewel we zeker willen dat onze kinderen technologie begrijpen en zich wereldwijd bewust worden, is het bij hun spel absoluut noodzakelijk dat ouders fysiek speelgoed niet negeren ten gunste van elektronisch speelgoed. Als het gaat om leren, vooral voor onze jongste kinderen, is spelenderwijs leren de beste aanpak voor hen gebleken en de beste manier om dit te bereiken is niet via elektronische leerspellen.